Himitsu no Hanazono [Recenze]

Režie: Takashi Komatsu
Scénář: Yuko Nagata
Počet epizod: 11
Žánr: Komedie, romantický, drama
Datum premiéry: 9. ledna 2007 na Fuji TV
Hlavní obsazení: Yumiko Shaku, Masato Sakai, Tetsuhiro Ikeda, Jun Kaname, Kanata Hongo, Susumu Terajima

Tsukiyama Kayo je 28letá editorka a korektorka módního časopisu, která není se svým dosavadním životem příliš spokojená. A není se ani čemu divit, protože už poněkolikáté slaví“ narozeniny v práci, s čímž není samozřejmě ani trochu spokojená a sama si začne pokládat otázku, zdali má v takovém životě s takovou prací nadále pokračovat. Po pečlivém uvážení se rozhodne podat výpověď, což ale už ani není zapotřebí, protože módní časopis, pro který celé roky pracovala, byl zrušen. Její nadřízenou Tsukiyamina výpověď moc netrápí a okamžitě ji zadává nový úkol. Pošle ji do nakladatelství komiksů, kde má pracovat jako editorka mangy, které Tsukiyama vůbec nerozumí a sama pochybuje, jestli něco takového vůbec zvládne. Jako nováček dostane na starost jen jednu autorku, kterou není nikdo jiný než hvězdná mangaka Yuriko Hanazono, která své editory z neznámých důvodů střídá s železnou pravidelností. Tsukiyama se rozhodne práci vzít a vydává se na místo, kde paní Hanazono pracuje a žije, tam ji ale čeká velké překvapení, protože paní Hanazono je ve skutečnosti čtveřice bratrů, kteří se skrývají pod pseudonymem Yuriko Hanazono. Tsukiyama tak poznává vždy klidného a rozumného Watarua, výstředního Osamua, pohledného elegána Satoshiho a nesmělého Hinatu, a stává se jejich editorkou, služkou, poskokem a vděčným terčem všech vtípků, které si bratrská čtveřice vymyslí.

Je s podivem, že jsem se k tak slavnému seriálu dostal až po tolika letech, ale stalo se a já zkusím potvrdit či vyvrátit zvěsti o legendárním seriálu, který mnozí považují za jeden z pozdních vrcholů první vlny japonských doram, které zasáhly západní svět prostřednictvím stále sílící propojenosti internetu a globálního fenoménu, který v prvním desetiletí nového tisíciletí využívala řada lidí mající zájem o tvorbu z dalekého Japonska, warezu. Seriál o paní Hanazono by optikou dnešního náročného a mnoha doramami už přesyceného diváka, nejspíš moc neuspěl, ale musíme se taky podívat na seriál očima díváka z roku 2007, kde je třeba hledat počátek názorů toho, proč řada lidí považuje tento seriál za tak trochu legendární nebo ikonický. Na starší japonské seriály se koukám už docela dlouho a musím uznat, že Himitsu no Hanazono patří do skupiny těch lepších japonských seriálů staršího data, které se dají nějak sehnat a nejsou dějinami zapomenuty.

Herecké obsazení je v seriálu plném roztodivných postav a osobností naprosto zásadní a do jisté míry lze i říct, že se to režisérovi a jeho týmu docela povedlo. Pokud jde o čtveřici bratrů, tam jsem jejich rozličné osobnosti dokázal uhádnout už podle jejich vzezření, což je ukázkou citlivé a správné volby herců, kteří svoje role odehráli, tak nějak průměrně a já nemám, na co si u nich stěžovat. Horší to už je u herečky Yumiko Shaku, jež ztvárnila hlavní roli editorky Tsukiyami a která vás bude svými divnými a kyselými výrazy v obličeji bombardovat celý seriál. Ta se do role dle mého názoru vůbec nehodí. Herečka a její hraní, i když je hrozné, není ten největší problém, tím problémem číslo jedna je, jak asi sami už dobře tušíte, povaha hrdinky a její osobní projev. Člověk by řekl, že si za ty roky na uťápnuté ženské charaktery bez sebevědomí a kuráže už zvyknul, ale ne, prostě zas a znova tady máme hrdinku, kterou byste se vší chutí nejradši nakopali do zadku. Samotný scénář je velmi dobrý a vyvážený, kde všichni bratři dostávají celkem rovnoměrnou porci dílů, ve kterých se řeší jejich problémy a trápení, které se snaží Tsukiyama řešit, ale mnohdy se ten problém vyřeší takříkajíc sám a Tsukiyama vesměs často plní roli pozorovatelky. Japonští scénáristé umí dělat silné a osobní příběhy jako možná nikdo jiný na světě a právě tenhle talent se naplno ukazuje právě tady. Každý mini-příběh všech čtyř bratrů, který nám byl představen, mě bavil. Opravdu každý, a to dělá ze seriálu kompaktní celek, který kvalitativně držel stejnou laťku po všech jedenáct dílů. Opravdu tleskám, protože seriálů bez nějakého výrazně hluchého dílu, moc není.

S onou komediálností to už tak slavné zase není. První díly se budete docela dobře bavit, protože chudinka Tsukiyama, je vydaná na milost a nemilost náladám bratrské čtveřice, které nejsou místy až nevhodné kanadské žerty cizí, a vy si budete říkat Tohle jako mělo být vtipné? Jsem obeznámen s mnohými formami japonského humoru, ať už v doramách nebo v anime, ale tady jsem nabyl dojmu, že se tvůrci nějak nemohli rozhodnout, do jaké míry komediálnosti chtějí zajít. Od oněch slavných absurdních anime pádů na zem, kdy některá postava řekne nějakou blbost, až po dost drsné žertíky páchané na hlavní hrdince, která jim ale často sama nahrávala na smeč svou povahou. Snad aby si divák vybral nebo co, ale za mě je tohle fakt špatně a ve sledování mě to výrazně rušilo. Romantika je oproti zajetým standardům doby výrazně upozazděna a moc kawai momentů nebo zamilovaných chvilek tady nečekejte a je třeba brát v úvahu, že seriál je primárně zaměřen na něco jiného, takže se ani není čemu divit. Kdo čeká, že se v seriálu realisticky ukáže, jak funguje spolupráce mezi mangakou a editorem, a uvidí, jak vlastně vzniká manga a čím vším si musí oba tábory projít, tak bude zklamaný, protože realitu tvrdé práce, která stojí za mangou v seriálu neuvidíte a odkázal bych vás spíše na seriál Juhan Shuttai! z roku 2016, který velmi odborně a realisticky ukazuje, jak pečlivá a těžká práce stojí za vydáním, byť jen jedné kapitoly mangy.

Je tedy Himitsu no Hanozono zaslouženě a oprávněně nazýván legendárním seriálem díky své kvalitě nebo jen těží z doby, kdy neměl západní divák takový výběr, a tudíž z menšího vzorku tehdejší tvorby, který jsme dostali, vyšel prostě jen vítězně? Osobně si nemyslím, že je seriál až tak vyjímečný, aby měl punc legendárního, ale viděl jsem ho až mnoho let po uvedení v televizi a nebyl jsem součástí vlny, která doslova žrala téměř vše, co japonský seriálový průmysl vyplodil, ať už byla kvalita téměř jakákoliv. Seriál se mi hodnotí opravdu těžce a asi bude i trochu znát, že jsem nebyl součástí tehdejšího velkého hypu, ale i tak si myslím, že seriál rozhodně neurazí. Je jiný, jde jinou nestandardní cestou a v konkurenci ostatních komedií i dnes obstojí.

Hodnocení: 7/10