Once Upon A Time In Lingjian Mountain [Recenze]

(alternativni názvy: Cong Qian You Zuo Ling Jian Shan , Spirit Sword Mountain , Once Upon A Time There Was A Spirit Blade Mountain, 从前有座灵剑山... )

Země: Čína
Počet epizod: 37 (jeden díl má stopáž cca 40 minut)
Datum vysílání: listopad- prosinec 2019
Režie: Yu Zhong Zhong
Scénář: Fan Kan, Xu Peng Peng, Fang Qiang Qiang, na motivy web novely Congqian Youzuo Lingjianshan od Guo Wang Bi Xia
Obsazení: Xu Kai, Sandrine Pinna, Zhu Yuan Bing  (Ryan Zhu), Gao Yu Er, Guo Xiao Ting (Cristy Guo), Kwok Chun On (Roger Kwok), Wen Sheng Hao (James Wen), Vivian Dawson, Tang Guo Zhong (Russel Tang), Xu Ling Chen, Li Xiao Pang, Terry Huang, Ruan Sheng Wen, Qiu Bai Hao, He Wen Jun

O čem to celé je?

Čína se s námi opět podělila o seriál řadící se do tzv. xianxia žánru. Jedná se tedy opět o kostýmní historické fantasy ze světa, kde obdaření jedinci pomocí kultivace trénují s cílem stát se nesmrtelnými. Mohou se i přidat k některé z oficiálních sekt, které umění kultivace vyučují. Sekty jsou ale vybíravé a stojí skutečně jen o ty nejlepší kandidáty, a tak jednou za čas vyhlašují "přijímačky", které ty nejlepší kandidáty odhalí a umožní jim zapsat se ke studiu.
A právě tady se potkávají naši hlavní hrdinové. Wang Lu (kterého hraje Xu Kai), geniální a prohnaný mladík se srdcem na správném místě, který se během zdolávání výzev potkává s dalšími zájemci o studium. A protože v jednotě je síla, spojí se s dalším schopným mladíkem Hai Yunfanem (Zhu Yuan Bing) a společně se jim daří splnit všechny úkoly nutné k přijetí ke studiu. Wang Lu si ale po cestě udělá několik nepřátel, kteří neustojí jeho dobírání a nedostižný intelekt a díky tomu mu budou komplikovat život. Wang Lu se díky svému vrozenému talentu a složité situaci dostává pod křídlo Wang Wu (Sandrine Pinna), jedné ze starších představených sekty. Hrdinové se pak během studia setkávají s mnoha výzvami, včetně až detektivní zápletky na pozadí intrik, boje o moc mezi největšími sektami a následků odvěkého boje lidí s démony.

Herecké obsazení a výkony

Ústřední dvojici tvoří Xu Kai v roli mladého nadaného studenta Wang Lu a jeho učitelka Sandrine Pinna jako Wang Wu. Tvůrci seriálu tak vytvořili zajímavou kombinaci, která ale v seriálu naprosto skvěle funguje.

Mladičký Xu Kai začal svoji kariéru nejprve na přehlídkových molech a první hereckou příležitost dostal teprve v roce 2016. Nicméně se jí chopil tak dobře, že následovaly další nabídky, z nichž si připomeňme alespoň další xianxia drama The Legends nebo Arsenal Military Academy.

Naproti tomu je Sandrine Pinna, kterou od Xu Kaie dělí 8 let věku, již zkušenou a prověřenou herečkou, která se v různých rolích objevuje už od dětství. Mimochodem, pokud vám Sandrine Pinna přijde v čínském seriálu exotická, je to proto, že pochází z Thajwanu, ale má i francouzské kořeny.

Mezi oběma to v seriálu jiskří, ale jestli se jejich vztah vyvine v něco víc, to zjistíte sami. Oba se svých rolí ujali velmi dobře a i přes některé charakterové vady se do nich nemůžete nezamilovat. Společným rysem obou postav je sebevědomí a bezstarostnost, za kterými ale schovávají dobré srdce a vřelé city.

A protože každý správný hrdina potřebuje přítele, doplňuje Xu Kaie také Zhu Yuan Bing v roli Hai Yunfana. Ten si zahrál hlavní roli například v historickém dramatu Miracle Healer nebo v scifi Die Now. Postava Hai Yunfana v seriálu prochází několika proměnami charakteru - od opatrného, trošku ustrašeného mladíka, přes sebevědomého studenta a věrného přítele, až po nenávistného fanatika. Všechny tyto polohy byly podle mě zvládnuty dobře a uvěřitelně.

Xu Kai jako Wan Lu, Sandrine Pinna jako Wang Wu a Zhu Yuan Bing jako Hai Yunfan

Výraznějšími mladými "spolužáky" jsou pak Guo Xiao Ting jako Liu Li, která má silně dualitní osobnost a skáče z extrému naivní dívky až k vražedné bojovnici s temnou minulostí. Li Xiao Pang v roli Wen Baa, synka neurčitého bohatého úředníka, který vypadá, že se k partičce dostal tak nějak omylem. Xu Ling Cheng jako Wang Zhong, nevděčný frustrovaný sluha Wang Lua. A nakonec He Wen Jun, který si zahrál postavu Zhu Qina, namyšleného a ne úplně čestného šlechtického synka, který je přesvědčený hlavně o své vlastní nadřazenosti a důležitosti.

Guo Xiao Ting v roli Liu Li, Li Xiao Pang jako Wen Bao, Xu Ling Cheng jako Wang Zhong a He Wen Jun jako Zhu Qin

Mládež pak doplňují vůdci jednotlivých sekt. Mezi ty výraznější a pro děj podstatnější patří Kwok Chun On jako Feng Yin, tedy hlava Lingjian sekty. Wen Sheng Hao v roli generála Junhuang sekty a Tang Guo Zhong jako lídr sekty Shengjing a od prvního pohledu jasný záporák. Za zmínku určitě stojí i postava Feng Ling v podání Gao Yu Er, která představuje paní hostinskou v městečku pod Lingjian horou a samozřejmě toho skrývá mnohem víc, a Zheng Ya Wen jako Liang Qiu, duch meče zamilovaný do svého předchozího majitele. Tento meč si vybere Wang Lu a duch mu samozřejmě podle aktuální nálady buď heroicky pomůže, nebo věci neskutečně zkomplikuje.
Všechny tyto vedlejší postavy v ději plní svědomitě funkci nahrávačů hlavním postavám, aniž by se je snažili zastínit. Některým se dostane i většího rozvinutí, kdy má člověk šanci pochopit motivaci jejich chování a některé jen projdou a neurazí ani nepotěší.

Mám se podívat nebo ne?

Pokud jste fanouškem wuxia/xianxia žánru, pánů i dam s dlouhými hřívami a umnými účesy, máte rádi okázalé kostýmy, akční scény s klasickým wire standardem, je to pro vás jasná volba. Seriál má ale oproti jiným představitelům svého žánrů několik rozdílů. Předně je to jasný důraz na komediální prvky. Ty se totiž podaří udržet až do samotného konce, takže seriál netrpí tolik typickým asijským scénářem, který se postupem času mění z komedie na velkou tragédii. Ne, že by sem tam někdo neumřel. Ne, že by divák nesledoval těžké osudy a dojemné či srdceryvné scény. Ale seriál se v nich zbytečně neutápí a dalšími scénami se vrací s lehkostí a nadsázkou. Zajímavá a ne tolik typická je i hlavní dvojice, v podobě starší ženy a mladšího muže - prvek pro mě velmi osvěžující. S tím spojené dobře zvládnuté zobrazení jejich vztahu, který prostě zákonitě musí být jiný než jsme zvyklí. Další zajímavostí jsou některé scény, které buď doslovně nebo v sugestivních pohledech zmiňují možné vztahy mezi osobami stejného pohlaví. Trošku mám pocit, že čínský cenzor neměl svůj den, případně seriál kontroloval značně pod vlivem. Jinak si to totiž nedovedu vysvětlit. Osobně věřím, že i když předloha BL (Boys Love) neobsahuje, srdíčka mnohých fujoshi by zde mohla pookřát. Takže pšššt! Nu, posuďte sami...

Na vkusu a rozhodnutí každého diváka je pak nespočet pojmů a narážek na současnou pop kulturu. Někoho to může rušit, někdo to přičte na vrub snahy přiblížit žánr modernímu divákovi a těžit z další příležitosti k humoru. Mně osobně to nevadilo a párkrát si taková zmínka vysloužila i úsměv.

Podobně tomu tak bude i s množstvím vedlejších postav. Mnoho z nich nedostalo prostor k většímu vývoji a zůstávají tak poměrně černobílé. U jiných zase máte pocit, že jsou vyloženě komiksové až do určité míry otravnosti (Ano, dívám se na tebe, Liu Li z první půlky seriálu!). To ovšem nemusí být nutně na škodu, protože ne vždy máte náladu na supersložitou a propracovanou věc s desítkami hlubokých charakterů. Zároveň to umožňuje divákovi soustředit se na hlavní postavy a podstatnější dějové linky.

Co jsem ale rozdýchávala těžko, byl samotný závěr seriálu. Hned to vysvětlím. Scenárista se v něm totiž urval ze řetězu (případně přestal brát psychiatrem předepsané léky, no offense intended) a dopustil se několikanásobného těžkého zločinu na divákovi. A to vše v posledním díle (díky bohu!). Děj je sice poměrně hezky zakončen a hlavní dějové nitky rozmotány, ale scénárista si přeci jen nechal jednu takovou nitku v zásobě a samotný závěr je jasná výzva k další sérii (která zatím nebyla potvrzena ani vyvrácena a zanechává tak za sebou frustrovaného doufajícího diváka). Zároveň se dočkáme dvojitého shrnutí děje v podobě sestříhaných vzpomínek. Což o to, hezky to ilustruje vývoj vztahu mezi postavami, ale jejich seřazení způsobí, že si divák nakonec může přát, aby hlavní postavy skončili v náruči někoho úplně jiného. A poslední, vyloženě WTF moment, se dostaví v podobě bollywoodských zpěvů a tanců na samotný závěr. Ať přemýšlím sebevíc, žádnou omluvu pro scenáristu v tomto případě nenacházím.

Hudba

Seriál se jako již tradičně může pyšnit velmi povedeným OST, které obstojí nejen jako podkres děje a atmosféry, ale mnohé písně si zaslouží i samostatný poslech. Případně jako doplněk ke vzpomínání, pokud už vás od dokončení seriálu dělí nějaký ten čas.

Verdikt

Seriál jednoznačně doporučuji. Považuji ho za zábavný, osvěžující, odvážný, dobře ubíhající a těch 37 dílů se nelekejte. Když zahodíte titulky a rekapitulace děje, dostanete se na příjemných 35 minut na díl. Nebála bych se seriál doporučit ani divákovi, který se s žánrem teprve chce seznámit. A pokud vás děj i postavy osloví, je možné se k nim vrátit v předloze web novely, případně v dalších zpracováních v podobě manhuy a anime.