The Untamed [Recenze]

18:00 | 09.10.2019 Tajta 6
Pokud vás zajímá, jak se Čína popasovala s adaptací další Boys Love novely v cenzurou sešněrované společnosti, je tato recenze právě pro vás. Tentokrát historické fantasy drama plné soubojů, osobních příběhů a intrik.
The untamed
The untamed FOTO: soompi.com
Název: The Untamed
(Grandmaster of Demonic Cultivation, Mo Dao Zu Shi, Chén qíng lìng, 魔道祖师...)
Země: Čína
Počet epizod: 50 (jeden díl má stopáž cca 40 minut)
Datum vysílání: 27.6.- 20.8.2019
Režie: Zheng Weiwen (Steve Cheng), Chen Jialin (Chan Ka Lam)
Scénář: Yang Xia, Deng Yaoyu, Ma Jing, Guo Guangyun, na motivy novely Mo Dao Zu Shi od Mo Xiang Tong Xiu
Obsazení: Xiao Zhan, Wang Yibo, Xuan Lu, Wang Zhuocheng, Liu Haikuan, Meng Ziyi, Yu Bing, Zhu Zanjin, Wang Haoxuan...

Pár slov k ději
Je těžké shrnout nadupaný děj 50 dílů do pár vět, ale pojďme se o to alespoň pokusit. Celá sága se odehrává v čínském fantasy světě, kde se společnost dělí na obyčejný lid a na nadané osoby, které jsou schopné pomocí takzvané kultivace dosahovat až nadpřirozených schopností a to ať už v oblasti duševní, tak v bojových uměních. Tomuto žánru se říká xianxia a je to odnož hlavního žánru wuxia (xianxia obsahuje oproti wuxia mnohem více fantasy prvků a nadpřirozených bytostí). Většina takto nadaných jedinců se dává do učení k jednotlivým klanům (pokud k nim už nepatří jako pokrevní příbuzní zakladatelů klanu). K jedněm z nejprominentnějších klanů patří i naši dva hlavní hrdinové, tedy Wei Wuxian (Xiao Zhan) a Lan Wangji (Wang Yibo). Oba mladíci, kteří jsou naprostými protiklady, se setkávají poprvé na studijním pobytu právě v sektě Lan. Během seriálu můžeme sledovat, jak se jejich původní nesnášenlivost postupně promění v pevné přátelské pouto, až nakonec oba stanou společně doslova "proti všem". Jejich osudy značnou měrou ovlivňují intriky a boje o moc mezi jednotlivými klany, včetně kriminální zápletky a předsudků proti méně ortodoxním směrům kultivace.

Herecké obsazení
Hlavním tahákem seriálu by mohly být propracované postavy, které se nám v seriálu krásně vyvíjejí. Hlavní herecká dvojice je obsazena velmi dobře a oba mladí herci vykreslili své postavy vůči předloze skutečně věrně. Opravdu, nedostatek textu a mimiky v případě Wang Yiba odpovídá naprosto přesně postavě, nikoliv kvalitě jeho hereckého umění. Jejich charaktery jsou uvěřitelné, stejně jako vývoj jejich vzájemného vztahu. I když je rámec seriálu a množství postav v něm opravdu megalomanské, podařilo se jim vykreslit v podstatě obyčejné lidské příběhy (když si samozřejmě odmyslíte ty létající meče a hory nemrtvých, že). Nejsem vyloženě dojímací typ, ale musím přiznat, že mi nejednou během seriálu ukápla slza a jindy jsem se zase upřímně zasmála. A pokud vás při sledování Wei Wuxiana (v podání Xiao Zhana) a Lan Wangjiho (kterého si zahrál Wang Yibo) napadlo, že ty kluky odněkud znáte, pak vězte, že máte pravdu. Wang Yibo je členem KPOP skupiny Uniq a Xiao Zhan zase patří do čínských X NINE.

Xiao Zhan jako Wei Wuxian a Wang Yibo jako Lan Zhan

Postava hlavního záporáka (schválně neuvádím jméno, abych nespoilerovala) je opět poměrně zajímavá a skrze exkurze do její minulosti se nám dostane i poměrně logického vysvětlení její motivace ke všem těm darebnostem a nepatřičnostem, kterých se dopustí.

Vedlejší postavy sekundují někdy více a někdy méně úspěšně. Zatímco postavy ostatních mladých kultivátorů celkem dobře ladí s hereckým stylem hlavní dvojice, dočkáme se párkrát i přehrávání, které by si nezadalo s velkou řeckou tragédií a na které je občas obtížnější koukat. Když se na to ale podívám v kontextu světa a událostí v něm, dá se to přežít. Navíc to prostě k tomuto žánru tak nějak patří.

Xuan Lu jako Jiang Yanli, Wang Zhuocheng jako Jiang Cheng, Liu Haikuan jako Lan Xichen

Meng Ziyi jako Wen Qing, Yu Bing jako Wen Ning neboli Ghost General

Zhu Zanjin jako Jin Guangyao, Wang Haoxuan jako Xue Yang

Na co jsem si ale nezvykla prakticky do konce seriálu, jsou komparsisté v rolích nemrtvých. Když odhlédnu od dosti odfláknutého líčení, které často vypadalo jako z nízkorozpočtových studentských filmů, případně někdy chybělo úplně, když maskéři naznali, že nepadnoucí šišatá paruka bohatě stačí... dočkáme se tu i nekonzistetní chůze a pohybů a vůbec logiky fungování oživlých mrtvol. Je to velká škoda, protože to kazí dojem z mnoha scén. Těžko chápat zděšení, které nemrtví budí v ostatních postavách v seriálu, protože divákovi často připadají spíš legrační. Přitom by stačilo přidat nebo změnit tak málo. Dost by mě potěšilo, kdyby si maskéři dali více záležet alespoň na maskách hlavních nemrtváků, když už na davy nezbylo. Například takový Ghost General, který se v ději objevuje skrz celý seriál a hraje opravdu důležitou roli... vypadá často velmi uboze a jediné lepší maskování poskytují kontaktní čočky.

Kostýmy a masky
A tento nářek nás plynule přivádí ke kostýmní otázce. Ačkoliv je zde také velmi vidět, že na řadové komparzisty se neplýtvalo, ušetřený peníz producent alespoň investoval do důležitějších postav. Každý klan má v seriálu své typické barvy, což pomáhá i divákům orientovat se lépe "odkud tady ten ogar zase přišel". Za zmínku stojí určitě i paruky. V seriálovém světě k mužům patří dlouhý vlas a tak se můžeme kochat nepřeberným množstvím různých culíčků, drdolů a zapletenců. Což minimálně mé estetické srdéčko naplňuje nevyslovitelným blahem. Pokud vám paruky na začátku seriálu přijdou občas lehce nepřirozené, buďte v klidu. Maskéři se to nakonec naučili a dokonce si začali všímat i takových drobností, jako že když se hrdinovi námahou rosí čelo, je třeba, aby se rosilo celé. Tedy včetně té půlky, kterou zakrývá okraj paruky.

A co tedy to BL? Můžu se těšit? Mám se bát?
Předpokládám, že pro většinu potenciálních zájemců o sledování, je výše zmíněná otázka na Boys Love prvky důležitá. Dovolím si to tedy objasnit. Pokud takové věci nemusíte, nebo vás dokonce pobuřují, nezoufejte. Homosexualita je v Číně ve filmovém průmyslu podrobována přísné cenzuře a všechny "závadné" scény a dialogy jsou vyškrtány. Můžete seriál sledovat tedy s vědomím, že kluci jsou prostě jen kámoši na život a na smrt.

Pakliže jste fanoušek BL žánru a po přečtení předchozích vět upadáte do těžké deprese a seriál chcete přeskočit, taktéž nezoufejte. I když cenzorům utekly jen cca 2 scény, ve kterých fanoušek BL vidí mnohem víc, dá se na to koukat i tak, že vy to prostě víte, že je mezi nimi víc a kluci jsou jen stydliví a prostě na pořádnou romantiku nebyl kvůli smršti intrik a dějových zvratů čas (což jde mimochodem ruku v ruce i s vývojem v samotné předloze).

Pokud se vám stane, že vás postavy opravdu osloví a ten BL dluh seriálu chcete nějak smazat, přečtěte si původní novelu. Kromě toho, že se dočkáte pokračování scén ze seriálu, kde prostě víte, že tam něco chybí... pomůže vám to pomoci dokreslit i motivaci obou hlavních postav. Hlavně v chování vůči sobě. Všechno to pak dává mnohem větší smysl. Fakt! Jen bych vás ráda upozornila, že autorka se inspirovala spíš v yaoi, než v boys love nebo danmei. Během čtení krásné romantické a něžné záležitosti se ani nenadějete a najednou čtete sado-maso.

Zamiloval(a) jsem se. Co si teď počnu?
Není třeba se stydět, nejste zdaleka sami. Pro ty z vás, kteří si chtějí prodloužit chvíle s Lan Zhanem a Wei Yingem tu mám skvělou zprávu. Můžete si jít přečíst i novelu, která je předlohou seriálu (a jako jediná obsahuje BL prvky). A pak taky manhu (čínskou mangu). A pak na vás čeká donghua (čínské anime). A fanfikce na wattpadu... A k tomu všemu si můžete pouštět naprosto epické OST (jedno přímo s filmovou hudbou, naprosto skvělé jako podkres ke čtení). A druhé, na jehož nazpívání se podíleli i sami herci.

Pár much na závěr
Kromě již zmíněných kostýmů a masek, na které se ale dá zvyknout, nebo je prostě ignorovat, je třeba věnovat pár slov i akčním scénám. Diváci, kteří jsou zvyklí na to, jak se to v Asii dělá, budou určitě v klidu. Nováčci ale můžou být trošku zklamaní. Nechápejte mě špatně. Dočkáte se tady poměrně standardní wire akce tolik typické pro většinu aijských filmů obsahujících bojová umění. Přijde mi ale, že ničím nevyniká. Neurazí, ale ani nenadchne. A já se dopustím drobného oximoronu, když napíšu, že těžiště tohoto filmu stejně leží jinde. Vždyť ani samotná autorka předlohy nerozepisovala bojové scény nijak detailně, prostě proto, že tomu jednak nerozumí a druhak ji to nebavilo (její vlastní vyjádření v jednom z dovětků na konci novely). A vůbec ničemu to nakonec nevadí.

Dalším problematickým prvkem může být pro nováčky wuxia žánru samotný svět a jeho pravidla. Pokud jste doteď nic wuxia neviděli a ani nečetli, můžete být trošku ztraceni. Případně vám unikne spousta zajímavých věcí čistě proto, že seriál je nevysvětluje a jen je tam tak někde letem světem zmíní. Ani to ale není žádná tragédie. Buď si o tom něco dopředu přečtěte (stačí si odskočit třebas na wikipedii), nebo se na to vykašlete. V seriálu se toho děje dost i tak. Případně se vraťte po seriálu k samotné novele. V té je prostoru pro vysvětlování mnohem víc.

Čínská jména. Pro matadory opět běžná věc. Pro vás ostatní drobné vysvětlení. Každá důležitější postava oplývá jedním až několika jmény. Máme tu klasické jméno, které každý dostane po narození a kterým jej oslovují jen osoby jemu blízké (hlavní postavy se tedy jmenují Lan Zhan, Wei Ying). Dále se používá také "oficiální jméno" (Lan Wangji, Wei Wuxian) a aby toho nebylo málo, máme tu taky takzvaný titul, nebo alternativní oslovení (HanGuang-Jun, YiLing Patriarch). Nejspíš není problém si zapamatovat trojici jmen hlavních postav. Když se ale začne vysvětlovat kriminální zápletka a laboruje se tam jmény postav vedlejších... Pokud vám záleží na detailech, doporučuju vzít k ruce přehled klanů a jejich členů buď na wiki, nebo překlad původní novely, kde je to také krásně shrnuto.

A jak jste na tom vy? Už jste seriál viděli, chystáte se podívat? Dejte nám vědět, jestli se řadíte k nadšeným fanouškům, stejně jako autorka recenze.