Nigeru wa Haji da ga, Yaku ni Tatsu [Recenze]

18:00 | 11.02.2018 ilonad 0
Nezaměstnaná dívka s diplomem z psychologie, programátor bez zkušeností s láskou a mezilidskými vztahy, známí a kolegové, kteří představují různé archetypy postav. Jde o ohraný nápad, nebo naopak o potřebné ingredience pro zajímavý příběh?
We Married As Job
We Married As Job FOTO: tbs.co.jp/NIGEHAJI_tbs/
Název: Nigeru wa Haji da ga, Yaku ni tatsu; We Married As Job
Vysíláno: 11.11.2016 - 20.12.2016
Počet dílů: 11 dílů
Hrají: Yui Aragaki, Gen Hoshino, Ryouhei Ootani, Yuriko Ishida, Arata Furuta

Dorama „Nigeru wa Haji da ga, Yaku ni Tatsu“, vycházející ze stejnojmenné mangy z pera Tsunami Umino, nejdříve seznamuje diváka se životním osudem 25leté Mikuri Moriyami. Ta nedávno dokončila studium klinické psychologie a nyní pracuje jako administrativní výpomoc v jedné firmě. Mikuri se může v práci přetrhnout, ale jak už to ale bývá, tak firma musí přikročit k snížení počtu zaměstnanců. Bohužel první obětí těchto opatření je právě naše hrdinka. Mikuri, která je už naprosto zničená komplikovaným a psychicky náročným procesem hledání práce, se vrací domů s jizvou na duši a s vědomím toho, že není nikde potřebná. Nová příležitost však nenechá na sebe dlouho čekat a Mikuri dostává nabídku pracovat jako uklízečka v bytě tatínkova kolegy Tsuzakiho.

Tsuzaki, který se živí jako programátor, je hrdým starým mládencem, který si potrpí na pořádek a správně prováděný úklid. To ostatně dokládá situace, kdy Tsuzaki uvede mezi instrukcemi pro úklid to, že pokoj ve tvaru obdélníku se nesmí uklízet, jako kdyby šlo o plochu s kulatým tvarem. Tsuzaki je s prací Mikuri spokojen a přijímá ji do svých služeb. Situace se však pro naše hlavní hrdiny zkomplikuje, když se rodiče Mikuri rozhodnou odstěhovat do nového domu.

Mikuri, která poprvé cítí, že její snaha a úsilí je oceněno, impulzivně Tsuzakimu navrhne, aby se na oko vzali. Návrh v podstatě znamená, že pro okolí by byli manželi, ale ve skutečnosti jejich vztah by byl v rovině zaměstnavatel-zaměstnanec. Tím by se dosáhlo toho, že Tsuzakimu by zůstala výpomoc do domácnosti, se kterou je spokojen, a Mikuri by mohla pokračovat v roli hospodyně, která jí dává pocit, že je někde konečně potřebná.

Na první pohled by se mohlo zdát, že budeme sledovat pouze typický romantický příběh, kde se hrdinové budou snažit zabránit prozrazení pravé podstaty jejich vztahu. Jenže seriál dává od prvního dílu jemně tušit, že racionálněji pojatý pohled na manželský svazek není tím jediným, do čeho bude divák zasvěcen. Seriál se totiž v nemalé míře a v různých kontextech dotýká i rozličných otázek v souvislosti s fungováním japonské společnosti – postavení ženy a nároky, které na ni klade společnost, instituce manželství vs. matka-samoživitelka, věkový rozdíl ve vztahu, sexuální orientace, ovdovění, ztráta práce či vůbec maska, kterou jedinec je často nucen nosit na veřejnosti.

Dle mého názoru velkým plusem tohoto seriálu jsou právě tato jemná žďuchnutí, kdy má divák možnost se zamyslet nad různými společenskými vlivy a může se na situaci podívat s určitým odstupem. Některé repliky postav jsou určitým povzbuzením nebo útěchou pro člověka skleslého či unaveného z každodenního životního koloběhu a lapálií. Dorama také velmi hezky postupně odkrývá jednotlivé povahové vrstvy postav a ukazuje, že ne vše je takové, jak se na první pohled zdá. Postavy jsou tím pádem komplexní a člověk se do některých z nich může velmi jednoduše vžít.

Diváka také potěší, jakou proměnou si postavy během seriálu projdou. Například Mikuri je na začátku osobou, která si problémy nechávala pro sebe a která pochybovala o svých schopnostech. Ale postupem času se stane společensky aktivní žena, která je si vědoma svých kvalit a která je schopná řešit problémy s partnerem. A Tsuzaki, který se vyhýbal sociální interakci a který si zakládal na dodržování určitých rituálů a pravidel, nám zde vyzraje v člověka, který se naučí celkem otevřeně mluvit o svých emocích a dávat je také najevo. Kromě toho začne též brát v potaz pocity druhých a zjistí, že některé věci jsou proveditelné, ačkoliv se mu zdály nezvladatelné.

Pochopitelně vtipné momenty, jejichž častým iniciátorem je stydlivý Tsuzaki, vykouzlí opakovaně úsměv na tváři. Ale za pozornost určitě stojí závěrečná znělka, při které hlavní postavy tančí komický tanec lásky, který se stal v Japonsku velmi populárním.

Není pochyb o tom, že seriál má kvalitní předlohu, líbivé postavy s uspokojivým vývojem a interakce hlavních postav především v druhé polovině seriálu zahřeje u srdce, ale z hlediska mého potěšení/požitku ze sledování nemohu mluvit o tomto dorama zcela kladně. Pro mě největším problémem bylo to, že vyprávění příběhu bylo místy zdlouhavé, vztah hlavních hrdinů dlouhou dobu stál na matematicky specifikovaných, chladných základech a přišel mi jaksi bez jiskry. Překvapivě v tomto ohledu mi přišel zajímavější vztah vedlejší dvojice.

Ačkoliv jsem si velmi užívala vtipné momenty s Tsuzakim v podání výborného Gena Hoshino, který mě přesvědčil o svých hereckých kvalitách, tak jsem na druhou stranu dlouhou dobu nemohla přijít na chuť hlavní hrdince v podání Yui Aragaki. U té jsem měla na začátku pocit, že její postava je místy příliš odtažitá a nosí masku robota. Atmosféra seriálu byla komornější, což nemusí být vůbec na škodu, ale z mého pohledu tomu někdy chyběl náboj, který by mě přesvědčil o tom, abych se podívala na další epizodu. Proto ani u 6. epizody jsem si nebyla jistá, zda seriál dosleduju...

Seriál bych proto doporučila těm, kteří si potrpí na hlavní dvojici s klidnější, neprůbojnou povahou a kteří mají zájem sledovat druhé nosné téma v podobě sociálních nešvarů dnešní japonské společnosti, vedle pomalu se rozvíjejícího romantického vztahu. A pochopitelně tento seriál bude nejvíce rezonovat s těmi diváky, kteří čelí podobným problémům jako seriálové postavy (nejistoty ohledně práce či budoucnosti, pocit nedocenění, otázka hledání partnera).