Grimms Notes the Animation [Recenze]

19:00 | 16.04.2019 Yontalcar_ 0
Zdá se, že jsme objevili Vypravěče chaosu. Tak honem! Taste svoje záložky! Morfujeme!
Grimms Notes the Animation
Grimms Notes the Animation FOTO: tbs.co.jp/anime

Omlouvám se, že jsem použil tenhle cringe joke z Power Rangers (Strážci vesmíru), ale ono se to vyloženě nabízelo, protože s tímhle starým fenoménem spojuje Grimmíky spoustu věcí. Jako např. epizodické vyprávění, primitivní děj, již zmíněná schopnost se „morfovat“, slaboučcí zlí pěšáci, nebo extravagantní padouch, co vypadá jako kdyby se vylíhnul z lůna samotné maškarády. Takže mi tohle klidně můžete mít za zlé, ale je to tak. Máme tu Power Rangers v anime balení. Ale radši to vezmeme pěkně popořadě…

Veškeré dění se odehrává ve světě vytvořeném bytostmi, co si říkají Vypravěči. Při narození dostávají všichni obyvatelé tohoto světa „knihu osudu“, kde je předem zapsán celý jejich život. Nicméně existují také nečestní Vypravěči známí jako Vypravěči chaosu. Ti zapisují do knih lidí špatné události, aby tím co nejvíce narušili tok osudu. A v takových chvílích vstupují do hry držitelé prázdných knih osudu, jejichž úkolem je nepřátelské Vypravěče vyhledat, zneškodnit a obnovit ztracenou rovnováhu v dané příběhové oblasti.

Anime Grimms Notes the Animation vychází z téměř stejnojmenné hry, která vyšla v Japonsku roku 2016 pro mobilní zařízení s iOS a Androidem. Od té doby si tuhle gamesu stáhlo víc jak 15 milionů uživatelů. Jedná se o RPG, v němž můžeme hrát za Alenku, Červenou Karkulku a další klasické pohádkové postavy, z nichž každá musí čelit hrozbě od Vypravěčů chaosu, jež se znovu a znovu snaží nadělat spoustu špatností a pokřivit tak osud všech existujících pohádek.

A dá se říct, že v úplně stejném duchu se nese také anime. V každém díle navštívíme jinou příběhovou oblast, setkáme se s postavami, jež jsou nám dobře známé z jiných tradičnějších vyprávění. Tady jsou jenom trochu víc upravené do anime stylu, mají speciální schopnosti a vnáší do zažitých stereotypů nové, zajímavé pohledy. Koncept jako takový je super! Určitě dokáže zaujmout, ale jak divák postupuje skrze další epizody, dřív nebo později si všimne víceméně stejného vzorce, který se používá snad v každém díle. Takže po čase už se o hlavní postavy ani nemusíme bát, protože víme, že to bude následovně: hrdinové vstoupí do příběhové oblasti, zjistí, že se děje něco špatného, seznámí se s tamní pohádkovou postavou, odhalí Vypravěče chaosu, společně ho porazí a vyladí celou pohádku do její správné podoby. To je celé. Nic dalšího a překvapivého nečekejete. Opravdu ne.

Grimmíci, nebo jak s oblibou říká jeden z nich – rodina Tao, se skládá z dvou chlapců a dvou dívek, takže se jedná o vyváženou sestavu. Každý má jinou záložku, se kterou se může „přemorfovat“ do podoby pohádkové postavy, kterou za dobu svého dobrodružství potkal. Jenom náš nováček Ex má tu výhodu, že byl obdařen divokou kartou, což znamená, že jeho záložka mu propůjčuje schopnost se přeměnit na jakoukoliv postavu, aniž by ji musel znát. To se občas ukáže jako veliká výhoda. V boji je každý hrdina užitečný jiným způsobem. Tao je Attacker, Ex Defender, vzadu je jistí Reina jakožto Healer za doprovodné salvy od Shane čili Shootera. Takové jsou jejich klasy. A věřím, že kdyby to bylo možné, určitě by jim tvůrci přiřkli i nějaký ten level, aby se to ještě víc podobalo původní hře. A když nad tím teď uvažuji, probouzí se ve mně pocit, že samotné díly jsou navržené jako jednotlivé herní úrovně. Co vítězství, to postup na vyšší level.

I když myslet si, že ten další bude znatelně těžší, by bylo hodně zcestné. Spíš jde o čistě kosmetický postup. Náročnost soubojů zůstává v jádru stejná. Hrdinové se sice tváří, jak je to náročné a těžké, ale pak stačí jeden útok a je po Vypravěči chaosu. Takže když už byste si tohle anime chtěli užít, bylo by to nejspíš kvůli postavám, které jsou docela sympatické. Sem tam utrousí dobrý vtípek, navodí příjemnou atmosféru a vy se díky tomu můžete kochat jejich soudržností, sehraností a celkově vřelou náladou, kterou jim nedokáže narušit žádný nepřítel ani překážka. Tzv. rodina Tao drží pospolu a jako jeden muž se chrabře bije za spravedlnost, řád a své vlastní ideály. A pokud jste shovívaví a odpustíte jim jejich neporazitelnost, tak si každou epizodu relativně užijete. Rozhodně však nečekejte žádné zázraky, jelikož tenhle titul (navzdory nápaditému námětu) nepřinese nic, co by vás ohromilo.

Spíš budete u některých scén rozčarováni jako např. u boss fightu, kde výstřední Rita Loki odhalí své ďábelské trumfy a pustí se do boje ve velkém. Avšak naděje na wooow efekt nakonec pohltí ten stejný dějový vzorec, jaký nás provází od úplného začátku – co nepřítel, to vítězství pro naši družinu. Asi největšího překvapení (a nejspíš taky jediného) se dočkáme v prvním díle, kde jsme vhozeni do již probíhajícího příběhu, aniž by nám bylo cokoliv vysvětleno, nebo kdokoliv představen. Na tohle mnozí otaku nadávali, že je to prý strašně matoucí a trapné. Já tenhle názor nesdílím. Naopak se mi to hodně líbilo. Tvůrci tak diváka nepřímo přinutili k aktivnímu sledování, aby byl ve střehu a sbíral informační střípky. Což musíte, pokud se ve světě Vypravěčů nechcete hned zkraje ztratit. Rozhodně se však nejedná o tak příšerný rozjezd, jak někteří tvrdí.

Místo čtení drbů, zkuste se vy sami přesvědčit o kvalitě tohoto anime. Pokud k němu budete přistupovat bez jakýchkoliv představ, očekávání a nároků, myslím, že nebudete zklamaní. Alternativní vyprávění posouvá klasické pohádky do jiných a zajímavých poloh. Jde o líbivou kombinaci, co občas funguje, občas ne. Ale dá se říct, že rodina Tao na to, jak je hrozivě chudokrevná, se drží statečně. Celkově Grimms Notes the Animation přináší nenáročnou zábavu, jež dokáže slušně pobavit pár dobrými nápady. Takže pokud se rozhodnete vyrazit a probádat nějakou tu pohádku, nezapomeňte na svoje záložky!

Oficiální trailer: