Kouzelné hledání s Glim Spanky [Recenze]

20:00 | 27.12.2018 bennycz 0
V dnešní recenzi se podíváme pod košilku nejnovějšímu albu bluesrockového dua Glim Spanky s přiléhavým názvem Looking for the magic.
GLIM SPANKY
GLIM SPANKY FOTO: dot.asahi.com
Psaní recenzí alb je, a to si řekněme na rovinu, trochu nevděčná práce. Recenzent stráví nad článkem spoustu času, přesto ve finále většinu čtenářů jeho rádoby zasvěcené hodnocení nijak zvlášť neosloví. Proto možná bude v zájmu všech přeskočit všechnu tu omáčku a sdělit rovnou verdikt. Takže: nové album kapely GLIM SPANKY, nazvané Looking for the magic, si rozhodně kupte. A když už v tom budete, pořiďte si i předchozí, pojmenované celkem případně Bizarre Carnival. A pak ještě zbylá dvě alba. V každém případě to budou skvěle investované peníze. Ptáte se, proč? Tak to budete muset číst až do konce.

Kapela s podivným názvem vznikla už v roce 2007 jako středoškolský projekt tehdy sedmnáctileté Remi Matsuo. Ze čtveřice se po nedlouhé době stalo duo, v němž Remi jako vokalistku a doprovodnou kytaristku doplňuje sólový kytarista Hiroki Kamemoto. Pro koncertování a nahrávání samozřejmě Glim Spanky spolupracuje s dalšími muzikanty (typicky baskytara, bicí). Remi je hlavní textařkou i skladatelkou kapely a její tvorba je silně ovlivněna klasickou západní rockovou hudbou - The Beatles, Led Zeppelin, Joni Mitchell i Jimi Hendrix patří mezi umělce, kteří její hudební cítění formovali. Tento vliv je z její tvorby jednoznačně cítit a není vůbec špatné sledovat, jak se v Remině tvůrčím procesu západní a východní vlivy prolínají.

Album Looking for the magic bylo natáčeno v USA a ke spolupráci byli přizváni Jack Lawrence a Carla Azar z doprovodné kapely písničkáře Jacka Whitea. Album obsahuje 13 skladeb, dvě z nich jsou koncertní záznamy písní z předchozího alba Bizarre Carnival.

Úvodní skladba s názvem 4 Dimensional Desert připomíná The Beatles v jejich "indickém" období - psychedelická záležitost s fantaskními vokály postavená na orientálních stupnicích... Někoho ihned zaujme,někoho by mohla odradit, ale to by byla velká škoda. Ještě následující píseň Love is There se nese v tomhle duchu, ale pak přichází TV Show a HEART ga sameru mae ni a to je velká paráda. Tyhle dvě písně jsou nejlepší ukázkou stylu, který Glim Spanky získali popularitu. Prostá, ale neodolatelně chytlavá rytmická linka, přímočaré kytarové rify a nad tím vším se nese Remin zpěv, dominantí prvek většiny písní kapely.

Zdvojený vokál, oblíbený prvek řady nahrávek kapely, podtrhuje charakter zpěvaččina hlasu.

Apropos, ten hlas...  To přirovnání k legendární zpěvačce Janis  Joplin, které  se v souvislosti s Remi často zmiňuje, není vůbec od věci. Remi disponuje na Japonku příjemně nízko posazeným hlasem, rozhodně to není žádný pištivý sopránek. V základní poloze je její hlas lehce, příjemně zastřený, bez námahy a zcela přirozeně jej používá jako nástroj pro věcné, nevyumělkované vyprávění příběhů. Jakmile ale trochu přidá na hlasitosti a dostane se do vyšších tónů, zakousne se vám do uší jak motorová pila do nohy nepozornému dřevorubci; a to je myšleno v dobrém. V některých případech jsem byl přesvědčen, že používá nějaký druh hlasového procesoru, než jsem si poslechl živé nahrávky a přesvědčil se, že to není ten případ. I v těch nezazších polohách zůstává Remi stále autentická a nenucená, zpěv je pro ni stejně přirozený jako dýchání. Druhý člen kapely, kytarista Hiroki Kamemoto, poskytuje Remi dostatek prostoru pro její talent a sám zůstává se svými kvalitními kytarovými sóly lehce upozaděný.

Píseň HEART ga sameru mae ni (Než srdce vychladnou) byla použita pro reklamní kampaň firmy Wilkinson

Po dvou tvrdších písních přichází opět vydechnutí v podobě dvou písní ve volnějším tempu, následuje další tvrdá pecka (Orokamonotachi) a po ní překvapivě zařazená svěží Hello Sunshine s nádechem country rytmu, pro mě jedno z nejpříjemnějších překvapení alba. Další dvě skladby se opět nesou v klidnějším bluesrockovém duchu, se závěrečnou Looking for the magic se tvůrčí kruh uzavírá, opět se zde objevují výše zmiňované psychedelické prvky. Jako bonus obsahuje album ještě živé nahrávky starších písní The Trip a Sunrise Journey

I naživo jsou hlasové schopnosti Remi úctyhodné, jak dokazuje zde v písni Orokamonotachi (Blázni)

Sečteno a podtrženo, Glim Spanky navazují na sérii předchozích tří studiových alb a laťku, která byla nastavená pěkně vysoko, opět překonávají s lehkostí a dostatečnou rezervou. Jejich tvorba je ukázkovým příkladem toho, jak japonští umělci přejímají, zpracovávají a "optimalizují" západní myšlenky a vlivy a v duchu filozofie kaizen je dovádějí k dokonalosti. Zcela očarován magickým hlasem zpěvačky Remi zařazuju Looking for the magic do svého osobního TOP 3 pro rok 2018. Rád na tomto místě dodám, že díky společnosti Supraphon si můžete pořídit kompletní diskografii kapely v digitální podobě v eshopu supraphonline.cz.